Een vraag of reactie sturen naar VrijeRadio.be

Hier is het e-mail adres indien u met ons contact wilt opnemen. Heeft u een specifieke vraag? Gelieve eerst hier onder meestgestelde vragen (Q) en antwoorden (A) door te nemen.

Kunt u een paragraafje aanvullen met details? Of wilt u reageren op een bepaald artikel? Heeft u een leuk verhaal dat handelt over radio in België of bent u in bezit van foto's van een radiostation dat op de dag van vandaag niet meer bestaat? Neem dan gerust contact op met ons.

email: info@vrijeradio.be

Q: Is vrijeradio.be een radiostation?
A: vrijeradio.be is geen radiostation. Het is een informatiebron over de geschiedenis van de lokale radio in België. Vroeger werd lokale radio ook vrije radio genaamd.

Q: Ik kan het een en het ander vertellen over een bepaalde radio.
A: De volgende vragen kunnen helpen om jouw verhaal te samen te stellen.
- Waneer is de radio ontstaan?
- Wie richtte de radio op?
- Waar was de omroep gelegen?
- Wat was de frequentie?
- Met hoeveel vermogen werd er uitgezonden, wat was de antennehoogte, waar was de radio te beluisteren?
- Welk soort muziek was er te horen, waren er informatieve programma's?
- Werden er activiteiten, feesten, opendeurdagen georganiseerd? Indien ja, welke?
- Geef enkele namen van medewerkers, van programma's + beschrijf eventueel de programma's.
- Kende de radio tegenslagen? Indien ja, welke?
- Indien de radio niet meer bestaat: wat was de reden om te stoppen?
-...
Stuur ons jouw verhaal eventueel voorzien van enkele foto's, logo's (ingescande zelfklever), korte geluidsfragmenten, persartikelen,...

A: Heeft vrijeradio.be contacten met lokale radio's?
Q: vrijeradio.be heeft contact met een aantal radio's. Indien u contact zoekt met een radio is het best de radio direct te contacteren. Zie ook het volgende antwoord.

A: Ik zoek een adres, e-mail of frequentie van een of meerdere particuliere radio's.
Q: De meest recente lijst van particuliere omroepen vind je op de site van het VRM.

Q: Mag men zonder vergunning uitzenden ?
A: In België heeft men in vele gevallen een vergunning nodig om uit te zenden. Zonder vergunning uitzenden kan strafrechterlijk worden vervolgd. Zenders met lage vermogens, bijvoorbeeld komende van een zendertje waarmee het geluid van een draagbare mediaspeler op de autoradio kan worden beluisterd kan toegelaten zijn. Bij twijfels moet het BIPT worden gecontacteerd.

Q: Is het nog mogelijk om op de dag van vandaag 100% legaal iets te beginnen zonder dus een bestaand station over te nemen ?
A: Om de negen jaar verlopen de vergunningen en kan een nieuwe erkenningsronde worden georganiseerd. Het gebeurt soms dat er een mini-erkenningsronde wordt georganiseerd omdat enkele frequenties zijn vrij gekomen in bepaalde regio's.

Q: Ik neem een bromtoon waar in het audiosignaal of het audiosignaal klinkt vervormd..
A: Zijn alle kabels van het afgeschermde type? Zijn alle kabels geaard? Controleer de kwaliteit van alle audiokabels. Gebruik zoveel mogelijk metalen connectoren. Gebruik ook zoveel mogelijk symmetrische verbindingen. Indien een toestel te kort bij de zender of antenne staat kan de zender inslaan op het toestel. Vergroot de afstand dan tussen toestel en zender/antenne.
Controleer de voeding. Geschakelde voedingen degraderen na 5 jaar continu gebruik. Overmodulatie: verminder het audiosignaal of gebruik een compressor/limiter.

ontvangst